Werkplan

Emotionele Veiligheid

Hoe zorg ik ervoor dat uw kind zich thuis voelt bij mij?

Een band tussen mij en uw kind is belangrijk zodat uw kind zich veilig voelt om in vol vertrouwen zijn eigenschappen en talenten optimaal te kunnen ontwikkelen.

Ik zorg ervoor dat uw kind de eerste tijd aan mij kan wennen en ik laat uw kind hem of haar bedje, spulletjes en speelgoed zien. Ik heb een rituele dagindeling, want dat geeft een kind houvast. Duidelijke regels, grenzen, structuur en vaste gewoontes geef ik ook en dat creëert een omgeving waarin uw kind zich veilig voelt. Zo weet uw kind ook wat er van hem of haar wordt verwacht.

Ook zorg ik er voor dat ik in de buurt ben, uw kind kan rekenen op mijn aandacht. Ook wordt er ruimte gegeven om emoties te uiten. Emoties worden aanvaard, geaccepteerd en serieus genomen. En waar nodig is help ik natuurlijk.

Persoonlijke Competenties

Wat heb ik te bieden als het gaat om de ontwikkeling van uw kind?

Elk kind is anders en uniek. Ik probeer er achter te komen wat de interesses, behoeftes en beperkingen zijn van uw kind. Door spelletjes te doen, buiten te spelen of binnen creatief te zijn stimuleer ik de onwikkeling op een positieve manier.

Kinderen houden van uitdagingen en willen op een gegeven moment experimenteren. Ze willen dingen zelf gaan doen. Ik bied de kinderen vrijheid om deze dingen zelf te proberen. Om frustraties te voorkomen bied ik steun en hulp op een manier zodat de leer- en speel momenten niet worden gestoord.

Sociale Competenties

Hoe ik sociale competenties aanleer?

Ik leer de kinderen delen, met elkaar rekening te houden, elkaar helpen, iemand anders een beurt te geven en soms zelfs de beurt te nemen. Er wordt ook een sfeer gecreëerd waar uw kind een plekje heeft om samen met de andere kinderen te spelen.

Ik leid het samen spelen in goede baan. Als de situatie uit de hand loopt grijp ik in op het juiste moment. In sommige situaties waar de kinderen dit zelf kunnen oplossen grijp ik niet in. Zo leert uw kind wat werkt en wat niet werkt.

Sommige situaties probeer ik bespreekbaar te maken zodat de kinderen daar van kunnen leren.

Normen en Waarden

Wat ik de kinderen wil meegeven in hun opvoeding?

Ik vind het belangrijk dat kinderen meekijgen hoe je met elkaar omgaat en hoe je je moet gedragen. Een aantal voorbeelden van mijn regels zijn:

  • we groeten elkaar;
  • we zeggen “bedankt” en “sorry” tegen elkaar;
  • er wordt altijd aan tafel gegeten;
  • we schreeuwen niet naar elkaar;
  • we doen elkaar geen pijn;
  • we helpen elkaar;
  • we delen met elkaar;
  • we ruimen samen op;
  • je moet op je beurt wachten;
  • en we vergeten nooit om plezier te hebben!

Ik probeer de kinderen bij te brengen dat elk mens respect verdient, welke godsdienst, achtergrond, uiterlijk of leeftijd iemand ook heeft.

Spelen en Speelgoed

De ruimte: Voor elk kind moet er wat te spelen zijn. Bij mij thuis kan je zien dat er kinderen zijn: de kinderen krijgen in een speciaal ingerichte, grote open ruimte de gelegenheid om te spelen. De kleinste kinderen liggen afwisselend in de box, waar zij rustig kunnen spelen. Van tijd tot tijd krijgen zij de gelegenheid om te kruipen, zich op te trekken aan de meubels en hun eerste stapjes te oefenen. Er is genoeg ruimte om lekker rond te kruipen.

Het speelgoed: Speelgoed moet geschikt zijn voor hun leeftijd om zo hun ontwikkeling te stimuleren. Ik maak speelgoed regelmatig schoon voor hygiëne.

Samen spelen: Bij het spelen leert uw kind vanzelf met andere kinderen om te gaan. Samen het speelgoed delen maar ook juist met elkaar een mooie toren bouwen of met de trein spelen. Kleine ruzietjes kunnen de kinderen zelf heel goed oplossen. Natuurlijk ben ik er bij in de buurt om te zorgen dat de kleine ruzietjes niet uit de hand lopen. Samen spelen is een goede manier om sociaal te leren zijn.

Buiten Spelen

Waar wordt er buiten gespeeld? In de straat is een grote speeltuin waar we samen kunnen spelen. In de omgeving zijn heel veel speelmogelijkheden. Zowel bij goed als bij slecht weer.

Hoe vaak? Ik vind het belangrijk dat kinderen veel buiten zijn en ik probeer iedere dag minstens één keer buiten te zijn met de kinderen. Ook als het weer wat minder is.

Waarom buiten? Buiten kunnen de kinderen zich helemaal uitleven: lekker rennen, klimmen of in de zandbak spelen. Ik vind dat alle kinderen dat nodig hebben. Ze voelen zich dan vrij en kunnen zich zelf zijn. Dit is een prima manier om dingen te ontdekken.

Toezicht: De kinderen gaan niet zonder toezicht naar buiten, is uw kind boven de 8 jaar dan overleg ik met u waar hij of zij zelfstandig mag spelen zonder direct toezicht.

Vuil worden: Buiten moeten kinderen zich lekker kunnen uitleven. Een beetje zand en vies worden hoort er bij.

Eten

Wanneer eten de kinderen? We eten op vaste tijden en met elkaar. Voor een baby geldt dat uw kind gevoed wordt volgens het schema dat u gewend bent.

Tafelmanieren: Kinderen leren bij mij eten wat de ‘de pot schaft’, maar er wordt niets opgedrongen. Niet lekker? Dan probeer je het even en als je het echt niet lust, dan is er altijd wel iets op tafel wat je wel lekker vindt. Kinderen leren bij mij aan tafel vanzelf hoe veel zij nodig hebben. Ze mogen zelf kiezen hoe veel brood ze eten. Eenmaal gekozen stimuleer ik wel dat het ook wordt opgegeten (ook de korstjes!).

Welk eten, bijzondere wensen: Het is voor mij belangrijk dat de kinderen gezond en vers eten krijgen.

Slapen

Waar? De kleintjes hebben nog slaap nodig. Elke kind heeft een eigen vast bedje en kinderen die ouder zijn dan 1,5 jaar jaar hebben een aparte slaapruimte waar het niet gestoord kan worden door andere kinderen.

Op welk moment, volgens welk ritme? Het slapen gebeurt volgens het ritme dat uw kind thuis ook heeft. Als uw kind echt heel moe is en zijn of haar ogen niet open kan houden, dan krijgt uw kindje de gelegenheid om lekker uit te rusten.

Hoe? Uw baby leg ik altijd op de rug voor het slapen, dit in verband met het risico op wiegendood. Ligt uw kindje liever op de buik, laat het mij dan weten. Voor een kindje dat zich nog niet omrolt vraag ik u om een verklaring in te vullen. Inbakeren doe ik liever niet, alleen in hoge uitzondering.

Fantasie en Creativiteit

Knutselen en schilderen. Elke dag spelen we met vingerverf, klei, knutselspullen of andere materialen. Dit is goed voor de fijne moteriek en fantasie.

Hoe? Een kind heeft veel plezier in het bezig zijn en dat hoeft niet altijd tot een ‘werkje’ te leiden: lekker kliederen, met je handen voelen, hoe je mooie kleuren maakt op een groot vel, gaten prikken in klei: dat heeft veel lol en laat de fantasie op gang komen.

Aandacht voor viezigheid. Handen en neuzen onder verf of klei? Dat wassen we er weer af! De grotere kinderen worden geholpen met wat ze willen doen of maken als ze dat willen. Dit gebeurd uiteraard op een veilige manier en met toezicht.

Verzorgen en Hygiëne

Belang van hygiëne. Beddengoed wordt wekelijks gewassen. Ook wordt de kinderen geleerd om handen zowel voor als na het eten te wassen. Dit moet uiteraard ook gebeuren nadat ze naar het toilet zijn geweest, op het potje hebben gezeten of buiten hebben gespeeld. Eten doen we aan tafel, niet lopend door het huis waardoor er onhygiënische situaties ontstaan.

Zindelijke worden. In overleg bespreken we de aanpak om uw kind zindelijke te laten worden. Zelf leg ik er niet te veel nadruk op, ik bied het potje aan als ik denk dat een kind er aan toe is.

Risico inventarisatie. Twee keer per jaar wordt er een risico inventarisatie gemaakt door het gastouderbureau. Hierdoor kunt u er zeker van zijn dat kuw kind in een veilige en gezonde omgeving wordt verzorgd. Één keer per jaar komt de GGD op bezoek om te zien of ik maar ook of de ruimte nog aan de wettelijke eisen voldoet.

Ziek worden en zijn

Medicatie: Gebruikt uw kind medicijnen dan kunnen die in overleg gegeven worden. Ik vraag u om een verklaring medicijnengebruik in te vullen zodat eventueel verkeerd gebruik voorkomen wordt.

Sommige medicijnen mag ik niet aan uw kind geven en sommige handelingen mag ik niet voor uw kind doen. Dit is wettelijk geregeld. Voorbeelden zijn sondevoeding en injecteren. Mocht uw kind deze speciale zorg nodig hebben, dan overleg ik met u hoe we dit eventueel kunnen regelen (hulp van buitenaf, instructies door een arts, enz.).

Dagindeling

De dagindeling wordt aangepast in vakanties, aan de hand van het slaapritme, als kinderen van school opgehaald moeten worden en ook als we bijvorbeeld een dagje uit gaan. Deze tijden varieren aan de hand van wanneer het kind wordt gebracht.

Een voorbeeld van een dagindeling:

Tijd Activiteit
07:30 Binnenkomen
08:00 Spelen
08:00 Spelen
09:00 Fruit en crackertje
10:00 Spelen, naar buiten, winkelen
12:00 Lunch
12:30 Slapen, rusten, spelen
13:30 Naar buiten, spelen, creativiteit
15:30 Gezonde snack
16:00 Spelen, boekje lezen, muziek luisteren
17:00 Spelen
18:00 Samen speelgoed opruimen
19:00 Mama en Papa komt ophalen

Dagboek

Er wordt dagelijks een dagboek bijgehouden met wat de kinderen doen en wat ze eten bijvoorbeeld. Zo weet u precies hoe het met uw kind gaat als u er niet bij bent. Met uw toestemming kan ik foto’s maken van uw kind zijn of haar activiteiten en gebeurtenissen zoals bijvoorbeeld het spelen in de speeltuin of de mooie toren die gebouwd is.

Vakanties

Zodra ik vakantie opneem, wordt dit niet doorgerekend bij u.

Wat u moet meenemen

Er zijn een aantal dingen die u zelf moet meebrengen zodra uw kind bij mij komt. Deze dingen zijn:

  • Voldoende luiers;
  • Reserve kleren;
  • Regenkleren en laarzen;
  • Eigen knuffel als uw kind dat wilt;
  • Speciale voeding.

Klachten

Als u een opmerking heeft, ook al vindt u het moeilijk om te zeggen: zeg het toch. Samen willen we er voor zorgen dat uw kind een leuke tijd heeft bij mij als gastouder en ik stel uw opmerkingen –positief en negatief- op prijs.

Certificaten & Diploma's